Browse By

כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה ברזולוציה גבוהה – hi-res music

אי שם בתחילת שנות האלפיים יצא לשוק גאדג'ט חדש ומסעיר: ה – "Diamond Rio". ה – "Diamond Rio" היה למעשה נגן ה – MP3 הראשון שיצא לשוק. אנחנו מדברים, שוב, על תחילת שנות האלפיים. האינטרנט עדיין בחיתוליו. דבר חדש, בתולי ומסעיר. עוד אף אחד לא חלם על אייפון או סמארטפון (בזמנו, כולם היו משחקים סנייק על הנוקיות שלהם..), וכמובן שפייסבוק עוד לא נולדה (כי מארק צוקרברג עוד היה סתם תיכוניסט ..).

אחד הדברים שהאינטרנט הביא איתו זה מהפכת המוזיקה הדיגיטלית. אם עד אז אנשים היו שומעים מוזיקה מקסטות, אחר כך CD ומינידיסק, עם פריצת האינטרנט פתאום כולם התחילו להוריד מוזיקה מקאזה ואחר כך אי מיול וכו' וכו'. היו כמובן עוד אפשרויות, אבל תוכנת השיתוף קאזה נחשבה לאחת הפופלריות. כדי להאזין למוסיקה כמעט כולם השתמשו ב – winamp שהיתה אולי אחת התוכנות הכי פופולאריות שידעה להשמיע קבצי MP3. וזאת בדיוק הנקודה. שלאורך השנים MP3 הפך אולי להיות הפורמט המוזהה ביותר עם מוזיקה דיגיטלית. כמעט כולם הכירו את המונח MP3 ושייכו אותו למוסיקה באינטרנט. אני מניח שגם כיום רוב המשתמשים מניחים שמוזיקה באינטרנט זה קבצי MP3. וזה היה נכון חלקי. רוב המוזיקה ברשת היתה בפורמט MP3. היו עוד פורמטים (למשל .wav), אך כמעט כל מי שהוריד מוזיקה למחשב הוריד קבצי MP3. וכאן גם טמונה הבעיה. כדי להבין את הבעיה, ננסה להסביר בקצרה מה זה בכלל קובץ MP3.

אז ממש בגדול, ובלי להכנס ליותר מדי פיזיקה – אנחנו מדברים על גלי קול. צליל הוא למעשה גל. כלומר, גל קול. ברמה הכי בסיסית: דמיינו קפיץ. ליותר מתקדמים (שעשו לפחות 4 יחידות במתמטיקה…) דמיינו פונקציית סינוס.

לגל יש משרעת – כלומר, אמפליטודה. שזה למעשה הפרש הערכים בין שיא לשיא. שזה מושג די חשוב במוזיקה. אורך הגל הוא המרחק שנמדד בין שני שיאים. יש עוד מושגים כמובן, אך זו לא מטרת הפוסט. זה עולם שלם. זה מדע שלם. כל הנושא של אודיו, וכו'. בכל מקרה כדי להבין יותר ממליץ לכם בחום לגגל קצת על הנושא ולקרוא – זה מאוד מעניין, בייחוד למי שקצת אוהב מוסיקה ורוצה להבין קצת מעבר.

הנה כמה אתרים מעניינים שמצאתי בגיגול אקראי:

https://www.class-a-studio.co.il/waves.php

http://vlib.eitan.ac.il/music3/2-2amplitude_cont.html

נמשיך:

איך כל זה קשור לפוסט? במוזיקה דיגיטלית, דוגמים את גל הקול ומקודדים אותו לפורמט דיגיטלי. עכשיו, לקודד גל קול אנלוגי לדיגיטלי אומר הרבה מידע. הרבה. כלומר, מעשית, זה אומר קובץ גדול. מאוד. יחסית. נחזור לתחילת שנות האלפיים, רוחב הפס לא גדול ממש, ובנוסף, התקני האכסון – כלומר, הארד דיסק, דיסק און קי, נגני מוסיקה – עדיין לא מציעים נפחים גדולים. כששוב, צוואר הבקבוק הוא בעיקר רוחב הפס. אנחנו מדברים על הימים של מודמים שבזמנו היו מורידים קבצים במהירות של 33 קילובייט לשנייה. כאילו, מי שעוד הספיק לחייג הביתה עם טלכארט ולראות את נילס, מרקו וערי הזהב הנסתרות בטלוויזיה וודאי זוכר את הימים שלהוריד שיר קטן מהאינטרנט לקח כמה שעות טובות …

ועל הצורך הזה בדיוק פורמט ה – MP3 בא לענות. פורמט MP3 דחס את הקובץ הגדול לקובץ קטן משמעותית שלוקח הרבה פחות זמן להוריד למחשב ושתופס הרבה פחות מקום בזכרון. איך בגדול עושים את זה? חותכים את התדרים הגבוהים. כלומר, גל הקול שעד עכשיו היה מעוגל, לאחר הדחיסה הפך להיות יותר מרובע מאשר מעוגל. אני בכוונה לא רוצה להכנס לפיסיקה ויותר מדי מושגים טכניים, אך מי שסקרן ימצא המון מידע בנושא. בשורה התחתונה, הקובץ הדחוס הכיל הרבה פחות מידע מהקובץ המקורי, היה קומפקטי יותר, ולכן הרבה פחות איכותי. כלומר, הצליל היה פחות איכותי. אבל מן הסתם לא שמתם לב, כי לא תמיד האוזן מבחינה בתדרים הגבוהים בינכה.

חזרה ל – 2022. כלומר, כבר הטרנד התחיל כבר לפני כמה שנים, אבל, אנחנו כרגע ב – 2022, רוחב הפס כבר לא ממש מהווה בעיה. אנחנו רואים טלוויזיה וסרטים על המחשב. קבצים גדולים יורדים במהירות והתקני האכסון מאכסנים בקלות מאות ג'יגה בייטים. כלומר, כבר אין צורך להתפשר על קובץ מוסיקה דחוס, ואפשר להתענג על קובץ מוזיקה באיכות גבוהה שכולל את כל התדרים, כולל הגבוהים, וכו' וכו'. וכאן אנחנו מגיעים לנושא הפוסט: מוזיקה ברזולוציה גבוהה, או במונח המקצועי: hi-res audio.

hi-res audio זה בעצם קובץ מוזיקה שלא עבר דחיסה ומכיל את כל המידע. כלומר, כמו שהמוזיקה נשמעה באולפן, ככה היא מקודדת לקובץ בלי הפסדים. לכן, קובץ מוזיקה ברזולוציה גבוהה נקרא גם lossless. כלומר, אין הפסד באיכות. מונח נוסף ל – hi-res audio זה HiFi שזה למעשה High Fidelity (HiFi) Sound.

מוסיקה ברזולוציה גבוהה מן הסתם הרבה יותר איכותית ממוזיקה בפורמט MP3. וכיום, עם רוחב הפס והתקני האכסון הגיע הזמן להיפרד מה – MP3 ולהתקדם לפורמטים איכותיים יותר.

אז לאחר ההקדמה, בוא נגיע לת'כלס: איזה פורמטים תומכים ב – hi-res audio? איזה נגנים מנגנים מוסיקה ברזולוציה גבוהה? איפה משיגים מוזיקה ברזולוציה גבוהה? והכי חשוב – מה עם מוזיקה ישראלית??

hi-res music – המדריך המעשי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Show Buttons
Hide Buttons